Stødig vekst for Benimar

Spanske Benimar må vel sies å være den raskest voksende bobilprodusenten i Europa. De siste ti årene har de femdoblet produksjonen sin, og vil i kommende modellår levere ca 4000 enheter.

Teknisk sjef Mauritz Geensen i Benimar diskuterer tekniske løsninger med de norske forhandlerne.

Benimar startet som campingvognprodusent allerede i 1974, og lanserte sin første bobil fire år senere. En periode bygde de også villavogner før produksjonen ble konsentrert om kun bobiler. I 1996 flyttet de inn i nye fabrikklokaler i Peniscola, og det året bygde de 80 ansatte 3 bobiler i uka. Etter de siste utvidelsene som sto ferdig nå i år har de 340 ansatte en kapasitet på 20 biler pr dag. Årets produksjon vil passere 4000 biler. For 10 år siden var tallet 753, altså mer enn en femdobling på 10 år.

Den siste utvidelsen gjorde det også mulig for Benimar å bygge en egen produksjonslinje for helintegrerte biler. Tidligere ble merkets helintegrerte biler bygd på andre av Trigano-gruppens fabrikker, samtidig som Benimar bygde delintegrerte biler for merkene Chausson og Challenger. Nå er endelig all produksjon samlet i eget hus, med de fordeler det medfører med tanke på design, produktutvikling og kvalitetskontroll.

Logistikksjef Lorena Perez i Benimar gleder seg til å levere helintegrerte biler fra egen produksjon til Tor Alvern og de andre forhandlerne.

Tett kontakt mellom forhandlere og fabrikk
Til tross for at produksjonsvolumet har økt er det fortsatt meget tett kontakt mellom forhandlere og fabrikk. Og siden produktutvikling og produksjon er i samme hus er det kort vei fra et innspill fra forhandlere kan bli innlemmet i et ferdig produkt. Mauritz Geensen, som forøvrig er sønn av grunnleggeren, er teknisk sjef og meget lydhør for forhandlernes (og kundenes) tilbakemelding. Norge er et viktig marked, og med et krevende klima er det viktig med en gjensidig forståelse for ønsker og behov. Vi besøkte Benimar sammen med en gruppe forhandlere. I samtalen med disse noterte fabrikkens representanter ivrig ned forhandlernes innspill og ønsker. Vi fikk inntrykk av at så lenge det var teknisk og økonomisk forsvarlig kunne de fleste ønsker innfris.

Elegant interiør i de nye toppmodellene, Amphitryon, fra Benimar.

Tre nye helintegrerte
For modellåret 2020 vil Benimar levere 3 helintegrerte modeller med det kryptiske navnet Amphitryon. Alle er bygd på Fiat-chassis og er 742 cm lange. Sittegruppe og kjøkken er likt på alle tre, men bad og sengeløsning er forskjellig. A997 har dobbeltseng mens A967 har to enkle høye senger.

Enkle lave senger og tverrstilt bad bakerst er en løsning som flere burde vurdere.

A957 er en ny planløsning for Benimar, men har vært tilgjengelig fra andre produsenter noe år. Den har to lave enkle senger med gang imellom, og tverrstilt bad bakerst. Denne løsningen har vært svært populær blant annet i det svenske markedet de siste årene, men aldri slått helt an i Norge. Ulempen med denne er at man mister garasjen bakerst, men Benimar har løst dette med et ganske stort lasterom under sengene, der det ene er tilgjengelig utenfra. Fordelen er at de to sengene er mye enklere å både legge seg i og komme opp fra. Og badet bak er meget romslig.

Selv uten garasje er det god bagasjeplass under sengene.

Elegant og velutstyrt
Den delintegrerte Perseo stiftet vi bekjentskap med i fjor, da som en jubileumsmodell siden det var 40 år siden Benimar lanserte sin første bobil. Perseo videreføres for modellåret 2020 i tre ulike planløsninger, identiske med den helintegrerte Amphitryon. Perseo er en meget elegant bobil, der utbygginger på sidedørene gjør overgangen mellom førerhus og bodel mer glidende. Grålakkert førerhus gjør også at den skiller seg ut fra mengden. Perseo er bygd på Fiat, som i år kommer med noen nyheter. Motorene har nå fått Ad-Blue tilsetning og innfrir dermed de strenge Euro 6-2 kravene. Samtidig er effekten økt til hhv 140 og 160 hk. Den største nyheten er imidlertid at Fiat nå leverer en «ekte» automatgirkasse med hele ni gir.

Med en jevn overgang fra førerhus til bodel er Perseo en elegant delintegrert bil.

Bredt utvalg på Ford
Ett av Benimars sterkeste kort er den delintegrerte Tessoro-serien bygd på Ford Transit. For 2020-modellene har Ford gjort noen oppgraderinger. Grill, lykter og støtfanger er endret, men den største endringen er innvendig. Dashbordet er helt nytt, og har litt mindre personbil-preg enn tidligere. Hvorvidt dette skal ses på som en fordel er subjektivt, men personlig synes jeg det gamle var triveligere.

Det nye dashbordet i Ford Transit har fått litt mindre personbilpreg, men det blir nok bedre med en annen radio med stor skjerm.

De utstilte bilene hadde en «vanlig» bilradio montert, men det kommer også en modell med større skjerm. DAB blir selvfølgelig også standard på bilene levert i Norge. Utstyrspakken Northautokapp blir også standard på de norske bilene uavhengig av modellserie. Dette omfatter det meste av utstyr, som oppgradert varmeanlegg, solcelle og største motoralternativ med automatgir. Fiat 160 hk og Ford 170 hk. Nytt av året er at denne pakken også inkluderer grålakkert førerhus.

Tykke madrasser sikrer en god sovekomfort.

Bobil med storkjøkken
Tessoro-serien består nå av åtte ulike modeller med mange praktiske planløsninger. En spennende variant er den nye 481 som på sine kompakte 5,99 m har samme innvendige plass som en 740 cm bil. Dette er løst ved at man i stedet for vanlig sengeplass kun har en senkeseng i midten av bilen. Dette gir plass til et romslig bad og et skikkelig stort hjørnekjøkken bakerst i bilen. En drøm for dem som liker å lage mat, og med et stort vindu over kjøkkenbenken får man både lys og ventilasjon. Ulempen er at bilen kun kan registreres for to personer i Norge på grunn av kravet om faste sengeplasser til alle passasjerer.

Tessoro leveres nå med grålakkert førerhus sammen med Northautokapp utstyrspakke (standard i Norge).

Benivan er navnet på bybobilene fra Benimar.

Benivan
Selvsagt står også bybobiler på Benimars program, men i utgangspunktet er det bare to modeller som er aktuelle for Norge. En med langsgående enkeltsenger og en med tverrstilte dobbeltsenger i to høyder bak. Begge 599 cm lange. Det er også på trappene en modell med 640 cm lengde, men når den kommer er uvisst. Det som er sikkert er ihvertfall at Benimar absolutt har blitt et merke som vil bli mer og mer synlig på norske veier. Benimar er tilstede på Caravanmessen på Lillestrøm, og der kan du selv få oppleve bilene.

Dobbel køyeseng bak er løsningen for dem som vil ha Benivan registrert for fire personer.

Det store takvinduet gir mye lys til interiøret på Benivan.

Tekst og foto: Olav Barhaugen for Bobilverden.no og BoCM

Posted in